Dugo najavljivani proces, ima za cilj lakšu registraciju građana koji prolaze kroš Šengen zonu. Međutim, pojedini nijesu tako shvatili ovaj potez EU, već su uporedo sa aktivacijom Entry/Exit sistema krenuli da šire dezinformacije o njegovoj primjeni.
Jedna korisnica Fejsbuka pojasnila je u svojoj objavi (arhivirano) svrhu pomenutog sistema ali i “dala savjete” kako da se od njega “sačuvamo”.
“Biometrijski digitalni sistem na granicama sa EU je pilot projekat (test period od 180 dana) koji traje do 12.04.2026, ali nam niko ne kaze da je to samo pilot projekat vec kao da je gotova stvar, kao sto su radili u plandemiji sa konvid potvrdama” navodi se, između ostalog, u objavi.”
Korisnica dalje tvrdi da se sistem sada “primenjuje 4 sata dnevno, 2 sata prepodne i 2 sata popodne”
“(Ta dva sata nece biti fiksna jer znaju psihopate da ce ljudi izbegavati da putuju u to vreme), ostalih sati ce se normalno prelaziti granica bez uzimanja otisaka prstiju i skeniranje oka (za koje neki tvrde da je stetno i da nije obicno skreniranje oka). U decembru ce produziti na 8 sati dnevno, u januaru prelaze na 12 sati biometrijsko, 12 sati normalno”, pojasnila je.
Objavu je lajkom podržalo preko 2.500 ljudi, a repostovana je čak 824 puta.
Ipak, objava je uglavnom netačna a evo i zašto.
Tvrdnja da je EES samo pilot projekat od 180 dana koji će trajati do 12.04.2026. Nije tačna.
EU je zakonski uspostavila Entry/Exit System (EES) Uredbom (EU) 2017/2226.
Evropska komisija je 30. jula 2025. zvanično odredila 12. oktobar 2025. kao datum početka postepenog puštanja u rad EES-a.
Period od 180 dana nije test period sistema, već je, kako je objasnila EK, vrijeme koje sve zemlje članice EU imaju da počnu sa primjenom ovog sistema. To znači da 12. oktobra EES sistem nije stupio na snagu na svakom graničnom prelazu, već se sistem uvodi fazno, a krajnji rok da ga svi uvedu je april 2026. godine.
Druga netačna tvrdnja odnosi se na to da sistem “4h dnevno, pa 8h u decembru, 12h u januaru”.
Ne postoji takav režim po satima. „Postepeni start“ znači da države mogu fazno uvoditi EES po graničnim prelazima, saobraćaju (npr. autobusi/automobili/avioni) i slično, uz mogućnost privremenog obustavljanja pojedinih provjera ako nastanu gužve ali ne postoji pravilo po kojem sistem radi nekoliko sati dnevno, što je objašnjeno u predlogu Komisije.
Ako je neko pomislio da će ga objava pomenute korisnice naučiti kako da “zezne” sistem, prevario se. Tvrdnja da se granica može preći u vrijeme kada biometrija ne radi, takođe je neosnovana.
Nakon pokretanja EES sistema, na prvoj narednoj ulaznoj kontroli u Šengen na prelazu gdje je EES aktivan, putniku koji nije EU državljanin biće uzeti biometrijski podaci.
U tranzicionom periodu negdje će još postojati ručni pečati, ali suština je da će se registracija obaviti pri prvom ulasku gdje EES radi, nezavisno od „doba dana“.
Dakle, ne radi se o pilot projektu, već o projektu koji je najavljivan duži period i koji predstavlja preteču ETIAS sistema, kada će kontrole biti rigoroznije, a putovanja u EU moraće se najavljivati. Takođe, nema govora o periodičnom radu EES sistema, već radi 24 sata dnevno, gdje god je zaživio. Gdje nije, implementiraće se fazno.
Imajući u vidu navedeno, objave sa Fejsbuka ocjenjujemo kao dezinformacija.
Ocjenu “Dezinformacija” dobija medijski izvještaj koji u sebi sadrži “miks” činjenica i netačnog ili poluistinitog sadržaja. U ovakvim slučajevima, mediji ne moraju nužno biti svjesni netačnih informacija koje su objavljene zajedno sa istinitim. Takođe, ovom ocjenom biće tretirani i izvještaji koji imaju lažne atribucije ili naslove koji ne oslikavaju tekst u smislu tačnosti informacija.