Nove dezinformacije o ćelijama iz fetusa: Ne, nema ih ni u Pepsiju a ni u vakcini

1434

Neke dezinformacije, koliko god puta da se demantuju, ne prestaju da kruže interentom. Takve dezinformacije najčešće se vežu za poznate brendove i velike korporacije.

Klasičan primjer je tvrdnja da se Pepsi, za pojačavanje ukusa koristi ćelije abortiranih beba.

Sličnim tvrdnjama svjedočili smo i kada su u pitanju vakcine protiv COVID-19.

Na Fejsbuku, na našem govornom području pojavila se objava na engleskom jeziku u kojoj se navodi:

„Sjećate li se kada je Pepsi koristio bebe za ukus za ukus i nikoga nije bilo briga“.

Ovakve tvrdnje traju već više od deceniju, a kompanija koja proizvodi Pepsi je 2012. godine demantovala da za svoje proizvode koristi ćelije abortiranih fetusa.

Tada su aktivisti iz grupe nazvane „Božja djeca“, koji se protive abortusu prekinuli bojkot Pepsija. Oni su prethodno tvrdili da je kompanija PepsiCo potpisala ugovor sa biotehničkom kompanijom Senomyx.

Ta kompanija ima patente na za razvoj ukusa koji su bazirani na upotrebi HEK 293 ćelija, izvučenih iz bubrega embriona. 

Ove ćelije izvučene su još 1973. godine. Sada se u naučne svrhe koriste zapravo  ćelije koje vode porijeklo od tih ćelija, izvučenih 1973, što znači da nisu u pitanju ćelije koje se sada uzimaju iz fetusa. One se, između ostalog, kako piše FullFact, koriste i kako bi oponašale ćelije receptore ukusa.

Pepsi je, te 2012, u pismu aktivistima iz grupe „Božja djeca“, pojasnio da kompanija Senomyx ne koristi HEK293 ćelije, niti bilo koje druge ćelije izvučene iz ljudskih embriona za svrhe njihovih proizvoda.

„PepsiCo ne sprovodi i ne finansira istraživanja – uključujući istraživanje koje sprovode treće strane – u kojima se koristi ljudsko tkivo ili ćelijske linije izvedene iz embriona ili fetusa”, navodi se u pismu.

Ova grupa oglasila se i pozdravila pojašnjenje iz kompanije PepsiCo i pozvala na prekid bojkota njihovih prizvoda.

Ovu objavu ocijenili smo kao dezinformaciju.

Dezinformacija Ocjenu “Dezinformacija” dobija medijski izvještaj koji u sebi sadrži “miks” činjenica i netačnog ili poluistinitog sadržaja. U ovakvim slučajevima, mediji ne moraju nužno biti svjesni netačnih informacija koje su objavljene zajedno sa istinitim. Takođe, ovom ocjenom biće tretirani i izvještaji koji imaju lažne atribucije ili naslove koji ne oslikavaju tekst u smislu tačnosti informacija.

Viralne objave: Dezinformacija

In this article