Lažna vijest

Zemlje EU nijesu zabranile humanitarne letove iz Rusije do Italije

Zemlje EU nijesu zabranile humanitarne letove iz Rusije do Italije
Tijana Velimirović
Autor
Tijana Velimirović
Objavljeno
07.04.2020

Zemlje EU nijesu zabranile humanitarne letove iz Rusije do Italije

Dopremanje ruske humanitarne pomoći u Italiju regionalnim medijima je poslužilo da plasiraju lažnu vijest da je devet država članica EU zabranilo Rusiji da koristi njihov vazdušni prostor na putu do Italije.

Tu vijest prvi je plasirao portal Pravda ne navodeći nijedan nezvanični ni zvanični izvor za potvrdu informacije, 24. marta sa naslovom:

„EVO ZAŠTO JE ITALIJA "ZARATILA" SA EU! Pogledajte kojom je putanjom morao da leti ruski humanitarni avion,  jer nijesu hteli da ga puste! (FOTO)“

U članku se navodi:

Italija svakodnevno bilježi crne bilanse, a mnoge zemlje su joj ponudile pomoć, među njima i Rusija. Međutim, EU nije dozvolila, tačnije čak devet članica, nije dopustilo let ruskog humanitarnog aviona, koji je nekako uspio da dostavi pomoć.

Pravda je uz tekst dala i fotografiju sa fejsbuk naloga korisnika  Aleksa Urošević koja prikazuje navodnu rutu  leta iz Rusije od Italije. Raskrinkavanje.ba je utvrdilo da tu je zapravo podijeljen sadržaj  koji je objavila fejsbuk stranica 99% Makedonija i koja je to preuzela sa sa tviter naloga Maurizio Gustinicchi.

Sadržaj Pravde bez provjere informacija prenijeli su portali Mondo.me, Alo.rs, Izdvojeno.ba, Nezavisne.com,  Kurir.rs, Informer.rs, Prijedor24h.net, Vojvodinainfo.rs, Espreso.rs, Glassrpske.com.

Istog dana kada je objavljena vijest o zabrani letova preko teritorije devet država portal Srbijadanas.com objavio je tekst pod nazivom:

Neviđena podlost Poljaka ovo im Italijani nikad neće zaboraviti: Varšava zabranila prelet ruskih aviona, letjeli dužom rutom

U članku se navodi:

“Uprkos tome što je Italija članica EU, Poljaci nijesu dozvolili prelet ruskih aviona Il-76 koji su prevozili humanitarnu pomoć. Član Saveta federacije Rusije Aleksej Puškov je takvo ponašanje poljskih vlasti nazvao - podlošću. Avioni su morali da prelete duže oko hiljadu kilometara i u Sočiju su uzimali gorivo. Naravno da bi avioni brže stigli da su leteli preko Belorusije, Poljske i Češke. Da ne pogoršavaju i onako zategnute odnose sa Poljskom u Kremlju nijesu komentarisali ponašanje vlasti u Varšavi. Navodno da Poljska nije željela da dozvoli prelet jer su sumnjali da se u letilicama nalazi vojni teret..”

Ni ovaj tekst ne sadrži podatak ko je izvor informacije. Ilustrovan je objavom sa tviter naloga Sukhoi Su-57 Felon. “Samo članice NATO-a mogu biti tako surove i sadistične prema svojim prokletim članicama. To nije ponašanje saveza već mafija”, piše  u tvitu koji prati fotografija na kojoj je crvenom linijom nacrta ruta kojom je avion trebao ići preko Poljske i druga crvena linija koja pokazuje zaobilaznu rutu preko Sočija.

Poljsko Ministarstvo odbrane je kratko saopštilo da ove tvrdnje nijesu istinite i da Rusija nije ni tražila prolazak kroz poljski vazdušni prostor.

Rakrinkavanje.ba je utvrdilo da je na sajtu Flightradar24 koji omogućava uživo praćenje letova dostupna ruta  leta ruskog aviona koja pokazuje kuda je avion letio od Moskve do Rima i da ta ruta uopšte nije uključivala korišćenje vazdušnog prostora devet članica EU. Nigdje ne postoji neki autentični izvor koji pominje bilo promjenu rute ili bilo kakvu zabranu, pa se može zaključiti da ovaj let nikada nije ni trebalo da leti preko EU, te da je ruta kojom je letio bila tako i planirana. U isto vrijeme, možemo vidjeti da je dosta aviona sa opremom normalno letjelo preko EU, zaključuje Raskrinkavanje.ba.

Portal za provjeru činjenica Glasa Amerike i Radija Slobodna Evropa, Polygraph.info je 24. marta objavio svoju analizu  o vijesti o lažnoj vijesti o zabrani leta. Polygraph je objasnio da je ruska novinska agencija  Sputnik objavila da je član ruskog parlamenta Aleksej Puškov na Twitteru objavio vijest da je Poljska zatvorila svoj važdušni prostor za ruske vojne avione koji nose pomoć u Italij, ali i da im ta informacija nije zvanično potvrđena. Tvit ruskog zvaničnika je kasnije izbrisan, a Sputnik je korigovao svoj tekst.

Tekst portala Pravda ocjenjujemo kao lažnu vijest. Tu ocjenu dobija originalni medijski izvještaj (u potpunosti proizveden od strane medija koji ga je objavio) koji u sebi sadrži činjenično pogrešne tvrdnje ili informacije. Za sadržaje koji se ocjenjuju kao lažne vijesti može se pouzdano utvrditi da su kreirani i diseminirani sa namjerom da dezinformišu javnost, to jest da tvrdnju koja je u potpunosti lažna predstave kao činjenicu. Tekstove ostalih medija koji su prenijeli ovu vijest ocjenjujemo kao prenošenje lažne vijesti.

Autor:
Tijana Velimirović
Objavljeno:
07.04.2020
Ocjena:
Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti
Pravda: Lažna vijest Mondo: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti Alo: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti Izdvojeno.ba: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti Kurir: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti Vojvodina info: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti Nezavisne novine: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti Informer: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti Prijedor 24h: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti Espreso: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti Glas Srpske: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Pogrešna slika - nemjerljiva šteta

Snimak iz Novog Sada, na kom se vidi kako su jednom mladiću nakon što je brutalno...

16.09.2020 prije 2 dana

Lažna vijest
Vakcine ne sadrže toksine, zagađivače, agense koji uzrokuju sterilitet...

Skepticizam prema vakcinama i dalje je prisutan uprkos širokom medicinskom konsenzusu o...

15.09.2020 prije 3 dana

Dezinformacija
Dezinformacija o bezbjednosti vakcina

Vakcinacija predstavlja jedno od najznačajnijih dostignuća u medicini čija je primjena ...

15.09.2020 prije 3 dana