Dezinformacija

Iskrivljena interpretacija podataka: U Strategiji ne piše da se abortusi vrše zbog odabira pola

Iskrivljena interpretacija podataka: U Strategiji ne piše da se abortusi vrše zbog odabira pola
Milica Kovačević
Autor
Milica Kovačević
Objavljeno
26.10.2020

Iskrivljena interpretacija podataka: U Strategiji ne piše da se abortusi vrše zbog odabira pola

Tema selektivnih abortusa u Crnoj Gori prodrmala je društvo od momenta kada se o njoj počelo javno govoriti.

O ovoj neprihvatljivoj pojavi se, ipak, objavljuju i članci u kojima se netačno interpretiraju podaci o abortusim, kakav je slučaj i sa tekstom dnevnog lista Dan  koji je objavio tekst pod naslovom:

Godišnje hiljadu abortusa zbog pola

Članak su istog dana prenijeli brojni crnogorski i regionalni portali, najčešće sa istom ili sličnom porukom u naslovu. Među njima su: RTCG, In4s, CDM, Pobjeda, AntenaM, Standard, FosMedia, Onogošt, Mondo.me, Mondo.rs, Radio Tivat, Kurir, Kodex.me, Preduzetnica.me, Indeksonline.me, Hercegovina promo, Atvbl.com, Leutar.net, BL Portal, Bebac.com...

U prvoj rečenici teksta se tvrdi:

Prema podacima iz Strategije za očuvanje i unapređenje reproduktivnog i seksualnog zdravlja, u Crnoj Gori se godišnje obavi oko 1.000 namjernih i selektivnih abortusa, zbog neplaniranih trudnoća i odabira pola djeteta.

Međutim, u važećoj Strategiji za očuvanje i unapređenje reproduktivnog i seksualnog zdravlja 2013–2020. to ne piše.  U njoj se na nekoliko mjesta pominje abortus, a na strani 20 tog dokumenta stoji:

„U Crnoj Gori svake godine abortus obavi više od 1.400 žena, a zabrinjavajući je podatak da je u više od 70 odsto slučajeva riječ o namjernim prekidima trudnoće.“

Dakle, u Strategiji se govori samo o broju namjernih abortusa u odnosu na ukupan broj. U dokumentu nema nikakvih dodatnih pojašnjenja, ali iz široko dostpune literature možemo vidjeti da abortus može biti spontani i namjerni. U našoj sredini pod abortusom češće se podrazumijeva samo namjerni, željeni prekid trudnoće - abortus arteficialis. 

U tekstu se dalje tvrdi:

Do 2018. godine postoji trend neravnoteže između polova na rođenju i on se, za poslednjih 15 godina, kreće 110 dječaka na 100 djevojčica, pokazuje istraživanje Kliničkog centra.

Tačno je da u Crnoj Gori postoji trend neravnoteže između polova na rođenju.

„Prirodni“ diferencijalni natalitet prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) iznosi približno 105 rođenih dječaka na 100 djevojčica.

Priroda predviđa da je broj novorođenih muškaraca malo veći od novorođenih žena, jer kako odrastaju, muškarci su u većem riziku od umiranja od žena, ne samo zbog polnih razlika u prirodnim stopama smrtnosti, već i zbog većeg rizika od vanjskih uzroka (nesreće, ozljede, nasilje, ratne žrtve). Stoga se očekuje da se odnos polova u ukupnom stanovništvu izjednači. Umjesto toga, ako se odnos polova u zemlji ne izjednači ili radije premaši prag od 105, to znači da društva s dominirajućom preferencijom prema muškom djetetu imaju tendenciju da intervenišu u prirodi i smanjuje broja rođenih djevojčica selektivnim pobačajem i čedomorstvom.

Prema zvaničnim podacima MONSTAT-a u posljednjih 15 godina taj odnos izgleda ovako:

Ako uzmemo prosjek, to je 109 dječaka na 100 djevojčica.

Budući da su naslovi i dio tvrdnji u tekstu činjenično netačni, objavu Dana i svih onih koji su je prenijeli ocjenjujemo ocjenom dezinformacija.

Ocjenu "Dezinformacija" dobija medijski izvještaj koji u sebi sadrži “miks” činjenica i netačnog ili poluistinitog sadržaja. U ovakvim slučajevima, mediji ne moraju nužno biti svjesni netačnih informacija koje su objavljene zajedno sa istinitim. Takođe, ovom ocjenom biće tretirani i izvještaji koji imaju lažne atribucije ili naslove koji ne oslikavaju tekst u smislu tačnosti informacija.

BL Portal i portal Kurir objavili su ispravku u svom origanalnom tekstu, jasno koristeći etički standard profesionalnog postupanja novinara i demantovali prvobitne navode i njima dajemo ocjenu Demantovano. Ocjena "Demantovano" se daje u slučajevima kada medij utvrdi da je sadržaj potpada pod neku od gore opisanih negativnih ocjena koji je objavio ocijenjen nekom od navedenih ocijena i onda ga demantuje na jasan i vidljiv način, u skladu sa principima objave demantija.

Edit: 30.10.2020. 

Edit: 17.02.2021.

Autor:
Milica Kovačević
Objavljeno:
26.10.2020
Ocjena:
Dezinformacija,Demantovano
Dan: Dezinformacija RTCG: Dezinformacija IN4s: Dezinformacija CDM: Dezinformacija Pobjeda: Dezinformacija Antena M: Dezinformacija Standard.co.me: Dezinformacija FOS media: Dezinformacija Onogošt: Dezinformacija Mondo: Dezinformacija Mondo.rs: Dezinformacija Radio Tivat: Dezinformacija Kurir: Dezinformacija,Demantovano Kodex.me: Dezinformacija,Demantovano Preduzetnica: Dezinformacija,Demantovano Indeksonline.me: Dezinformacija,Demantovano Hercegovina Promo: Dezinformacija,Demantovano Alternativna TV: Dezinformacija,Demantovano Leutar: Dezinformacija,Demantovano BL Portal: Dezinformacija,Demantovano Bebac: Dezinformacija,Demantovano

Posljednje objavljene analize

Lažna vijest
Gomila neistina indijskog glumca

Sa više stotina hiljada novozaraženih dnevno Indija je trenutno država najteže...

13.05.2021 prije 16 sati

Lažna vijest
„Igračke sa pola mozga“: Čip i vakcina su figure za kolekcionare

U cilju relativizacije opasnosti COVID-19, pojedinci na društvenim mrežama često...

13.05.2021 prije 16 sati

Manipulisanje činjenicama
Laž o crnim kesama: Performans u Venecueli ne razotkriva baš ništa

Uništavanje crnih kesa koje su napunjene papirom u video snimku koji je podijeljen na...

13.05.2021 prije 16 sati