
Mjerenje gledanosti TV stanica instrument je za optimizaciju televizijskog sadržaja koji se emituje, ali podaci takvog istraživanja nerijetko posluže i za dezinformisanje javnosti.
Naš istraživački tim je, u medijskim objavama koje su prenijele vijest o pokušaju novog menadžmenta CNN-a da se bolje pozicionira na tržišu i povrati dobar rejting, evidentirao fabrikovanje informacije o gledanosti te kablovske informativne mreže.
Istraživanje na mjesečnom nivou sprovodi globalna istraživačka kompanija Nielsen, a o podataku koji se odnosi na gledanosti CNN-a tokom prve sedmice januara, portal Fakti izvijestio je 14. avgusta, uz naslov:
Nakon toga, Srbin Info, Iskra, Inter magazin i Nulta tačka prenijeli su tekst sljedeće sadržine:
U daljem tekstu se navodi da je novi menadžment CNN-a, nakon pada gledanosti, nastojao da osnaži veze pomenute kompanije sa ključnim donosiocima odluka, te da je novi izvršni direktor, Kris Liht, inicirao krajem jula sastanak sa nekoliko visokih kongresnih lidera:
Vijest da se Liht sastao sa više predstavnika Republikanske i Demokratske stranke objavio je portal Axios, međutim ne postoji drugi izvor koji bi potvrdio datu informaciju.
O padu gledanosti pomenute kablovske informativne mreže, predvođena u tom periodu Džefom Zakerom, izvijestili su brojni svjetski i regionalni mediji još početkom godine, navodeći drastičnu razliku između podataka dobijenih u januara 2021. i 2022.
Prema pisanju New York Posta, CNN je u prosjeku imao 548.000 gledalaca u periodu od 3. do 9. januara ove godine što je, kako je ocijenjeno, veliki pad u odnosu na skoro 2.7 miliona gledalaca iste nedjelje 2021.
Američki magazin Forbs, analizirajući faktore koji su uticali na razliku u gledanosti, navodi da su značajna dešavanja u Sjedinjenim Američkim Državama (SAD) koja su se dogodila 2021. bila uzrok izrazito visokog rejtinga.
Najnoviji podaci istraživanja kompanije Nielsen koji se odnose na drugi kvartal 2022. ukazuju da je gledanost CNN-a niža i u odnosu na isti period prethodne godine, prenosi New York Times.
Dakle, CNN je u januaru 2021. godine imala 2.7 miliona gledalaca, a ne 5.4 miliona, kako prenose regionalni mediji, zbog čega ove objave ocjenjujemo kao dezinformaciju.
Osim na portalima, vijest o drastičnoj razlici o gledanosti pomenute kablovske informativne mreža podijeljena je i na Fejsbuku.
Ovu ocjenu dobija medijski izvještaj koji u sebi sadrži “miks” činjenica i netačnog ili poluistinitog sadržaja. U ovakvim slučajevima, mediji ne moraju nužno biti svjesni netačnih informacija koje su objavljene zajedno sa istinitim. Takođe, ovom ocjenom biće tretirani i izvještaji koji imaju lažne atribucije ili naslove koji ne oslikavaju tekst u smislu tačnosti informacija.