Novinara “prekvalifikovali” u naučnika

Dezinformacije o medicinskim maskama koje se koriste u cilju prevencije virusa korona, ne prestaju da se šire medijima i društvenim mrežama. Naprotiv, one se svakodnevno umnožavaju ali najčešće i ponavljaju. Dr Branimir Nestorović, nerijetko u svojim govorima i objavama širi dezinformacije i teorije zavjere. Ovog puta, na svom Fejsbuk profilu, dr Nestorović je citirao Džordana …

239

Dezinformacije o medicinskim maskama koje se koriste u cilju prevencije virusa korona, ne prestaju da se šire medijima i društvenim mrežama. Naprotiv, one se svakodnevno umnožavaju ali najčešće i ponavljaju.

Dr Branimir Nestorović, nerijetko u svojim govorima i objavama širi dezinformacije i teorije zavjere. Ovog puta, na svom Fejsbuk profilu, dr Nestorović je citirao Džordana Šahtela, prenoseći njehov tvit uz komentar

‘’Naučnik iz CDC-a, maske ne deluju.’’

Nestorovićevu objavu su prenijeli i portali: Espreso, Mondo.me, In4s, B92, Informer, Kurir, Objektiv.rs, Republika, Telegraf, Nacionalist, SrbijaDanas.



“Naime, istraživanje CDC ukazuje na to da nošenje maski ni na koji način ne umanjuje šansu da se pojedinac zarazi koronom. Studija CDC, koja je anketirala simptomatske pacijente sa Kovidom-19, otkrila je da je 70,6% ispitanika izjavilo da “uvek” nosi masku, dok dodatnih 14,4% kaže da “često” nosi masku. To znači da je ogromnih 85% zaraženih pacijenata prijavilo redovno nošenje maski! Samo 3,9% zaraženih reklo je da “nikada” ne nosi pokrivač za lice – navodi se u tekstu na koji se pozvao i sam dr Nestorović.



Zapravo, studija dovodi do saznanja da se desetine hiljada Amerikanaca svakodnevno zaražavaju koronom uprkos nošenju maski” , prenijeli su regionalni mediji.

Prvo, Džordan Šahtel na kojeg se Nestorović pozvao kao naučnika iz Centra za kontrolu i prevenciju bolesti – nije naučnik. Riječ je o novinaru iz Vašingtona koji je na svom twitter nalogu podijelo istraživanje pomenutog centra uz svoju izvedenu tvrdnju da ‘’maske ne funkcionišu’’.

Drugo, Šahtel je  istraživanje koje se pominje u objavama, kako piše Istinomjer “izmjestio iz prvobitnog konteksta i ušuškao ih u narativ koji ide u prilog njegovoj priči o beskorisnosti, pa čak i štetnosti nošenja zaštitnih maski u borbi s kovidom.”



Istraživanje CDC, na koje se Šahtel poziva, uopšte se nije bavilo efikasnošću maski u borbi protiv korone, već time kako bliski kontakti sa zaraženima, kao i boravak u kafićima i restoranima, utiču na širenje virusa.



Rezultati studije pokazali su da su “odlasci na mesta gde se konzumiraju hrana i piće direktno povezani sa širenjem virusa” i zato ih CDC označava kao važne faktore rizika. Iz tog Instituta savetuju da se pažljivo razmotri odlazak na mesta gde je teško držati socijalnu distancu i nositi masku.

I portal za provjeru činjenica, PolitiFact, provjerio je ove tvrdnje i pisao:



Pogrešno je donositi zaključke o efikasnosti maski iz CDC izvještaja, jer je većina ispitanika izvijestila da ih nose, a sama studija se nije bavila upotrebom maski.

Objave sa portala Nacionalist, Telegraf, Republika, Espreso, Mondo i B92 ocjenjujemo kao lažna vijest.

Ocjenu “Lažna vijest” dobija originalni medijski izvještaj (u potpunosti proizveden od strane medija koji ga je objavio) koji u sebi sadrži činjenično pogrešne tvrdnje ili informacije. Za sadržaje koji se ocjenjuju kao lažne vijesti može se pouzdano utvrditi da su kreirani i diseminirani sa namjerom da dezinformišu javnost, to jest da tvrdnju koja je u potpunosti lažna predstave kao činjenicu.

Objave sa portala In4s, Informer, Kurir, Objektiv i Srbija danas ocjenjujemo kao prenošenje lažnih vijesti, jer su sadržaj prenijeli sa drugih portala.

Ovu ocjenu dobijaju medijski izvještaji u kojima se prenosi originalni sadržaj drugog medija, a koji sadrži lažnu vijest. Ocjena se daje samo za prenošenje sadržaja koji je kategorisan kao lažna vijest. Prenošenje sadržaja koji su ocijenjeni drugim negativnim ocjenama tretira se isto kao i kreiranje takvih sadržaja.

Portal Espreso objavio je ispravku u svom origanalnom tekstu, jasno koristeći etički standard profesionalnog postupanja novinara i demantovao prvobitne navode i njima dajemo ocjenu Demantovano. Ocjena “Demantovano” se daje u slučajevima kada medij utvrdi da je sadržaj potpada pod neku od gore opisanih negativnih ocjena koji je objavio ocijenjen nekom od navedenih ocijena i onda ga demantuje na jasan i vidljiv način, u skladu sa principima objave demantija.

Portal Kurir objavio je ispravku u svom origanalnom tekstu, jasno koristeći etički standard profesionalnog postupanja novinara i demantovao prvobitne navode i njima dajemo ocjenu Demantovano. Ocjena “Demantovano” se daje u slučajevima kada medij utvrdi da je sadržaj potpada pod neku od gore opisanih negativnih ocjena koji je objavio ocijenjen nekom od navedenih ocijena i onda ga demantuje na jasan i vidljiv način, u skladu sa principima objave demantija.

Edit: 08.02.2021.

Viralne objave: Lažna vijest | Espreso: Lažna vijest,Demantovano | Mondo: Lažna vijest,Demantovano | IN4s: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti,Demantovano | B92: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti,Demantovano | Informer: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti,Demantovano v Kurir: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti,Demantovano | Objektiv.rs: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti,Demantovano | Republika.rs: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti,Demantovano | Nacionalist.rs: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti,Demantovano | Srbija danas: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti,Demantovano

Autor:

Tijana Velimirovic

Objavljeno:

21/10/2020

Ocjena:

Demantovano, Lažna vijest, Prenošenje lažnih vijesti