Ponekad ni zvanična saopštenja glavnih aktera priče nisu dovoljna ukoliko stoje nasuprot objava na društvenim mrežama.

Tako su, nakon što je oko 2 000 letova kompanije “Southwest Airlines” sa sjedištem u Dalasu otkazano, prema podacima FlightAware-a, između večeri u petak, 8. oktobra, i jutra u ponedeljak, 11. oktobra, nastupila različita tumačenja onih koji promovišu antivakserske (dez)informacije.  

Antivakseri su problem u avio-kompaniji odmah povezali sa vakcinom protiv koronavirusa.  

“Piloti protestuju zbog nasilnog vakcinisanja”, natpis je koji se vidi u snimku gužve sa aerodroma a u kojem autor tvrdi da je gužva nastala zbog štrajka pilota “Soutwhesta” koji ne žele da lete zbog “prisilne vakcinacije”.

Tačno je da “Southwest Airlines” obavezala sve zaposlene da se vakcinišu do 8. decembra., ali ipak nije tačno da su oni zbog toga krenuli u štrajk.

Iz Udruženja pilota “Southwest Airline” kao i kompanije Southwest Airlines su demantovali internet glasine u kojima se tvrdi da su letovi otkazani zbog protesta koji se vezuje za odbijanje vakcinacije.

,,Možemo sa sigurnošću reći da naši piloti ne učestvuju ni u kakvim zvaničnim ili nezvaničnim radnjama”, dio je saopštenja Udruženja pilota Southwest Airlines, ali kako ni to nije bilo dovoljno da se razuvjeri javnost, u drugom zvaničnom saopštenju od 10. oktobra stoji: ,,Postoje lažne tvrdnje o radnim akcijama od strane Southwest Pilots-a koje trenutno dobijaju na popularnosti na društvenim medijima i ulaze u glavne vijesti. Sa sigurnošću mogu da kažem da nema usporavanja rada ili bolovanja koje je u vezi sa nedavnim obavještenjem o obaveznoj vakcinaciji.”

To je potvrđeno i u audio zapisu intervjua za NPR radio gdje kapetan Kejsi Marej, predsjednik Udruženja pilota Southwest Airlines-a, navodi da situacija nema veze sa obaveznom vakcinacijom, ali, ističe, postoje drugi problemi u sistemu i komunikaciji sa kompanijom Southwest Airlines koji traju dugo, te da se, ovakvo nešto i očekivalo. Objasnio je da nisu protiv vakcinacije ali jesu protiv unutrašnje polititike kompanije i njihove uzajamne saradnje pa i da je stopa bolovanja „u skladu sa onim što se dešavalo ovog ljeta”. S tim u vezi, u  Pravilniku za članove letačke posade navodi se da piloti kada dostignu limitirani broj sati leta, moraju odmoriti. Na primjer,  za let od 9 sati potreban je odmor najmanje 16 sati

“Ukazujem na to kako oni upravljaju mrežom i kako funkcioniše njihov IT.  Jednom kada dođe do malog zastoja zbog unutrašnjih procesa, naši piloti ne stižu tamo gdje treba. Upozoravamo već četiri godine, a ne vidimo da se ulaže napor da se to ispravi”, objasnio je Marej za CBS NEWS.

Iz kompanije “Southwest Airlines” objavili zvanično saopštenje i objasnili da je do otkazivanja letova došlo kako zbog nepovoljnih vremenskih uslova tako i zbog spoljašnjih uticaja i tehničkih problema koji su pokrenuli kontinuirano opterećenje resursa, ali da timovi rade na vraćanju stabilnosti mreže.

Da bi stvar bila jasnija, njihove izjave je potkrijepila  i Federalna agencija za vazduhoplovstvo na društvenoj mreži Twitter, dok izvještaj koji je tokom vikenda bio dostupan na servisu za praćenje letova- FlightAware, koji su prenijeli i mediji, potvrđuje da su i druge avio kompanije, iako u manjem procentu, otkazale određene letove.

Dakako, ovo nije prvi put da se letovi kompanije Southwest Airlines otkazuju zbog tehničkih problema, te povjerenje putnika može biti poljuljano.

„Ne možete se zaista opustiti kada samo sjedite i čekate da vam sljedeći let bude otkazan“, rekla je Vanesa Viler, putnica.

Istina je dakle, da su letovi otkazani ali ne zbog toga što piloti odbijaju vakcinaciju, pa tekst dobija ocjenu dezinformacija.

Ocjenu “Dezinformacija” dobija medijski izvještaj koji u sebi sadrži “miks” činjenica i netačnog ili poluistinitog sadržaja. U ovakvim slučajevima, mediji ne moraju nužno biti svjesni netačnih informacija koje su objavljene zajedno sa istinitim. Takođe, ovom ocjenom biće tretirani i izvještaji koji imaju lažne atribucije ili naslove koji ne oslikavaju tekst u smislu tačnosti informacija.