Blagoslov za “Sotonu” – Viralno i netačno

Fotografije koje zapale internet odavno su se preselile i u stupce novinskih portala. Recept je prost: objavite fotku koja može izazvati oprečne komentare, dodajte pitak naslov i – eto ga. Mediji često imaju “podršku” popularnih korisnika društvenih mreža čiji sadržaj, jednostavno, podijele.

1891
svestenici-blagosiljaju-sotonu

Fotografije koje zapale internet odavno su se preselile i u stupce novinskih portala. Recept je prost: objavite fotku koja može izazvati oprečne komentare, dodajte pitak naslov i – eto ga. Mediji često imaju “podršku” popularnih korisnika društvenih mreža čiji sadržaj, jednostavno, podijele. Jedan takav post postao je viralan u regionu. Glavni akteri su ruski sveštenici, koji navodno blagosiljaju “Sotonu”.

Sredinom maja, nešto nakon proslave Dana pobjede u Moskvi, na Twitter profilu Mihaila Hodorkovskog pojavio se post u kome se vidi kako sveštena lica blagosiljaju raketu. Hodorkovski je nekada bio najbogatiji čovjek u Rusiji, ali je pao u nemilost Putina i samim tim postao je njegov kritičar. Zato ne čudi što uživa veliku popularnost na društvenim mrežama. U originalnom postu, koji je za kratko vrijeme prikupio je oko 90 hiljada lajkova i preko 20 hiljada šerova, Hodorkovski kaže:

“Mislim da nikada nijeste vidjeli ništa čudnije: Poglavari Ruske pravoslavne crkve blagosiljaju raketu zvanu Sotona.”

Njegov post praktično je srušio internet. Na takvu onlajn poslasticu nijesu ostali imuni ni crnogorski mediji.



CDM piše: Poglavari Ruske pravoslavne crkve blagosiljaju raketu zvanu Sotona

Korisnici mreža prenose članak sa portala Antena M, koji je prenio riječi Hodorkovskog do tančina.

Slično su uradili Portal Analitika i Aktuelno.

Portal Standard je ubrzo promijenio sadržaj teksta. Ali, u slug-u i dalje stoji stari naslov: “Bizarno: Ruski sveštenici blagosiljaju raketu Sotona”.

Od regionalnih medija, upecali su se Buka, Balkan Times Press, Allo, Cazin  … Kao i N1 i Nova.rs, Večernji.hr, Republika, Espreso.

Da li je “Sotona” stvarna?

“Sotona” postoji i to od početka ‘80-ih godina prošlog vijeka. Tada su Sovjeti razvili raketu kodnog naziva R-36M, a u zapadnim krugovima ona je postala poznata kao SS-18, ili – “Sotona”. Ovih dana, Rusi su ponovo testirali nasljednika R-36M – RS-28 Sarmat, koja je na zapadu postala poznata kao “Sotona II”. Predsjednik Rusije, Vladimir Putin, rekao je da će “Sotona 2” biti toliko moćna da će protiv nje “NATO odbrane biti potpuno beskorisne”. Tu stvari po našu priču postaju interesantne. Putin je usred agresije na Ukrajinu organizovao vojnu paradu povodom Dana pobjede, u Moskvi. Tom prililkom, kao i svake godine, demonstrirao je vojnu moć. Nekoliko dana nakon toga, Hodorkovski je postavio fotografiju na Twitter, što se moglo protumačiti kao da se događaj o kome on govori odigrao tog dana.



Međutim, Hodorkovski je unio pometnju jer je fotografija koju je objavio, ustvari, iz 2015. Pritom, sveštenici ne blagosiljaju “Sotonu”, već drugu raketu.

Sve što ona dokazuje jeste da je praksa blagosiljanja naoružanja u Rusiji uobičajena pojava. U analizi koju je radio Rojters, navodi se mišljenje Marijane Budjerin, eksperta sa Harvarda:



Na pitanje koje se oružje može vidjeti na slici koja kruži internetom, Budjerin je rekla da je to oružje vjerovatno SS-27 Yars, “mobilna interkontinetalna balistička raketa na čvrsto gorivo, mobilna znači da nije postavljena u stacionarnom silosu, već na ‘TEL’ (transporter-montažer-lanser), u osnovi veliki kamion koji se može vidjeti na slici”.

To dovodi do zaključka da ruski sveštenici nijesu blagosiljali “Sotonu”, a pritom to se nije ni dogodilo u jeku rata u Ukrajini, već prije 7 godina.

Zbog svega navedenog, ova informacija dobija ocjenu – dezinformacija.

Ocjenu “Dezinformacija” dobija medijski izvještaj koji u sebi sadrži “miks” činjenica i netačnog ili poluistinitog sadržaja. U ovakvim slučajevima, mediji ne moraju nužno biti svjesni netačnih informacija koje su objavljene zajedno sa istinitim. Takođe, ovom ocjenom biće tretirani i izvještaji koji imaju lažne atribucije ili naslove koji ne oslikavaju tekst u smislu tačnosti informacija.

EDIT

Portal Republika objavio je ispravku u svom origanalnom tekstu, jasno koristeći etički standard profesionalnog postupanja novinara i demantovao prvobitne navode i njima dajemo ocjenu Demantovano. Ocjena “Demantovano” se daje u slučajevima kada medij utvrdi da je sadržaj potpada pod neku od gore opisanih negativnih ocjena koji je objavio ocijenjen nekom od navedenih ocijena i onda ga demantuje na jasan i vidljiv način, u skladu sa principima objave demantija. 

Autor:

Marko Vukajlović

Objavljeno:

01/06/2022

Ocjena:

Dezinformacija
In this article