Fićo nije išao za Ameriku: Romantizacija jugoslovenske proizvodnje kroz dezinformacije

127

Internet je riznica naizgled trivijalnih informacija koje se iznova objavljuju, a krajnji cilj takvih objava na društvenim mrežama je što veći broj reakcija.  

Poslednji takav primjer je romantizacija Jugoslavije i jugoslovenskih modela automobila. 

Na jednom Instagram profilu (arhivirano ovdje) podijeljena je fotografija automobila parkiranih u nekoj luci, a u opisu fotografije piše: 

“Fićo. Nekadašnja isporuka za američko tržište. Made in Yugoslavia.” 

Ova fotografija je i ranije dijeljena na društvenim mrežama uz navode da je zabilježena u Luci Bar. 

Na fotografiji nije prikazan čuveni jugoslovenski automobil Fića, već je u pitanju Seat 600. 

Na vebsajtu poznatog proizvođača automobila Volkswagen istaknuta je cijela istorija Seata 600, modela lansiranog 1957. godine u Španiji, kao i fotografija koja je viralna već nekoliko godina, a koja je nastala zapravo u španskoj luci. 

Za manje upućene u industriju automobila, Seat 600 je bio španska verzija automobila Fiat 600, koji je bio jedan od najpopularnijih modela Fiata iz 1950-ih i 1960-ih godina. 

Kompanija Volkswagen je 1986. godine preuzela većinski vlasnički udio u Seatu. Tom odlukom, kompanija je postala dominantni vlasnik španskog proizvođača automobila.  

Nakon preuzimanja, Seat je ostao nezavisan brend pod okriljem Volkswagen Grupe, a modeli kao što su Seat Ibiza, Seat Leon i drugi postali su popularni i prepoznatljivi proizvodi Seata pod vlasništvom Volkswagena. 

Iako je evidentna sličnost između dva modela automobila, činjenica je da na fotografiji koja je viralna već nekoliko godina nije prikazan Fićo, već Seat 600. 

Yugo, jedini jugoslovenski automobil izvezen u SAD

Nije tačna ni tvrdnja da se Fićo izvozio u SAD. Jedini jugoslovenski model automobila koji je stigao do američkog tržišta je “Jugo”, jedan od simbola bivše Jugoslavije. 

Yugo, ili na Balkanu poznatiji kao Zastava Koral, bio je jugoslovenski automobil koji je izvožen u SAD tokom 1980-ih godina.  

Ovaj automobil proizvodila je Zastava u Kragujevcu. Uvoz Yuga u Ameriku počeo je 1985. Godine. Prvi uvezeni model bio je Yugo GV, odnosno Yugo Great Value koji je u samom nazivu potencirao kao prednost dobru cijenu tog automobila. 

I upravo zbog svoje niske cijene je Yugo i bio popularan. Ipak, kao što mnogi ljubitelji automobilske industrije ukazuju, imao je i svoje probleme u smislu kvaliteta i pouzdanosti, što je dovelo do negativnog ugleda modela u Americi.  

Tokom nekoliko godina, oko 145 hiljada čuvenih jugoslovenskih automobila je prodato na američkom tržištu. 

Era izvoza Yugo automobila u SAD trajala je do sredine 1990-ih godina. 

Dakle, na fotografiji podijeljenoj nije jugoslovenski automobil Fićo, već Seat 600 lansiran u Španiji, a netačna je i tvrdnja da se Fićo izvozio na američko tržište. Jedini automobil koji se proizvodio u bivšoj Jugoslaviji, a koji se izvozio u SAD je Jugo. 

Objavu ocjenjujemo kao lažnu vijest. 

Ocjenu “Lažna vijest” dobija originalni medijski izvještaj (u potpunosti proizveden od strane medija koji ga je objavio) koji u sebi sadrži činjenično pogrešne tvrdnje ili informacije. Za sadržaje koji se ocjenjuju kao lažne vijesti može se pouzdano utvrditi da su kreirani i diseminirani sa namjerom da dezinformišu javnost, to jest da tvrdnju koja je u potpunosti lažna predstave kao činjenicu. 

In this article