TV Happy nije zabranjena u Crnoj Gori, već je ograničeno reemitovanje dijela njenog programa

Odluku Agencije za elektronske medije (AEM) da zbog govora mržnje i diskriminacije pripadnika crnogorske nacionalnosti ograniči reemitovanje dijela programskog sadržaja televizije Happy iz Srbije na šest mjeseci, pojedini mediji iz te države su iskoristili da plasiraju članke gdje čitaocima ukazuju da je u potpunosti zabranjeno prikazivanje programa te televizije u Crnoj Gori, ali i da se opet zabranjuje rad srpskih medija.

73

Odluku Agencije za elektronske medije (AEM) da zbog govora mržnje i diskriminacije pripadnika crnogorske nacionalnosti ograniči reemitovanje dijela programskog sadržaja televizije Happy iz Srbije na šest mjeseci, pojedini mediji iz te države su iskoristili da plasiraju članke gdje čitaocima ukazuju da je u potpunosti zabranjeno prikazivanje programa te televizije u Crnoj Gori, ali i da se opet zabranjuje rad srpskih medija.

Portal Alo je objavio tekst sa naslovom:



„Skandal: Počeo medijski mrak u Crnoj Gori: Zabranjena TV Happy na šest meseci“.

Tekst portala Alo prenio je i portal Nova Danas pod naslovom:



“NEVIĐENI SKANDAL, SVI U ŠOKU! Zabranjena Happy TV u Crnoj Gori! Počeo je medijski mrak!”

Informer je objavio gotovo isti tekst sa malo drugačijim naslovom:



„Šok za šokom, kao u Milovo vreme, nova vlast zabranjuje srpske medije. Šta se krije iza toga? Crnogorcima se baš osladila izdaja“.

Odluka AEM-a  odnosi se na zabranu reemitovanja četiri emisije TV Happy i to „Dobro jutro Srbijo“, „Vikend jutro“, „Ćirilica“ i “Posle ručka“. U odluci koja je donijeta 8. januara navodi se:



„Odluka je donešena jer je, u prethodnom periodu, učestalo u ovim programskim sadržajima vršeno i omogućavano podsticanje na mržnju, netrpeljivost i diskriminaciju prema pripadnicima crnogorske nacionalnosti. Savjet je imao u vidu da se u navedenim programskim sadržajima koristi pogrdno, uvredljivo ili uznemiravajuće izražavanje koje podstiče intenzivne negativne emocije, iskazivanje neprijateljstva ili želju za diskriminacijom, kao i omalovažavanje ili obezvrjeđivanje pripadnika crnogorske nacionalnosti, negiranjem njihovog nacionalnog identiteta i posebnosti. Ne dovodeći u pitanje pravo svih emitera da informišu javnost o pitanjima od javnog interesa, Savjet Agencije je ocijenio da se u navedenim sadržajima zloupotrebljava pravo na slobodu izražavanja. Cijeneći da se radi o pitanju od javnog interesa, čija zaštita zahtijeva sprovođenja mjera kojima će se suzbiti sporno izražavanje, za koje je konstatovano da postoji kontinuitet, Savjet je zaključio da je opravdano i proporcionalno da se, na period od šest mjeseci, ograniči reemitovanje ovih emisija.”

Odluka je uslijedila je nakon što je lider Srpske radikalne stranke, Vojislav Šešelj iznio nove uvrede na račun pripadnika crnogorske nacionalnosti, kao i na račun poslanice SDP-a, Draginje Vuksanović. 

Portal “Alo” u tekstu je naveo djelove iz saopštenja AEM-a i naznačio koje su emisije ograničene, dok u naslovu  senzacionalistički navodi da je u potpunosti zabranjen program te televizije. Sa druge strane, tekst u “Infomeru” počinje konstatacijom „poput bivšeg režima Mila Đukanovića i nova vlast u Crnoj Gori zabranjuje rad srpskih medija u toj državi”, nakon čega navodi djelove iz odluke AEM-a.

AEM je i ranije ograničavala reemitovanje pojedinih emisija te televizije zbog govora mržnje i diskriminacije prema pripadnicima crnogorske nacionalnosti.

Pošto nije zabranjen rad Happy televizije, već je ograničeno remitovanje četiri njene emisije na šest mjeseci u Crnoj Gori, objavu portala “Alo” ocjenjujemo kao dezinformaciju.

Ocjenu “Dezinformacija” dobija medijski izvještaj koji u sebi sadrži “miks” činjenica i netačnog ili poluistinitog sadržaja. U ovakvim slučajevima, mediji ne moraju nužno biti svjesni netačnih informacija koje su objavljene zajedno sa istinitim. Takođe, ovom ocjenom biće tretirani i izvještaji koji imaju lažne atribucije ili naslove koji ne oslikavaju tekst u smislu tačnosti informacija.

Zbog neistinitih tvrdnji da nova crnogorska vlast nastavlja prasku prethodne, da zabranjuje rad srpskih medija, objavu “Informera” ocjenjujemo kao lažnu vijest. Tu ocjenu dobija originalni medijski izvještaj (u potpunosti proizveden od strane medija koji ga je objavio) koji u sebi sadrži činjenično pogrešne tvrdnje ili informacije. Za sadržaje koji se ocjenjuju kao lažne vijesti može se pouzdano utvrditi da su kreirani i diseminirani sa namjerom da dezinformišu javnost, to jest da tvrdnju koja je u potpunosti lažna predstave kao činjenicu.

Objavu “Alo” i “Informer” ocjenjujemo i kao “Klikbejt”. Ocjenju “Klikbejt” dobija medijski izvještaj čiji naslov nema uporište u samom tekstu koji slijedi. Ovakvi tekstovi i prilozi imaju cilj da senzacionalističkim naslovom privuku pažnju konzumenta/kinje, obećavajući sadržaj koji zapravo ne postoji i uglavnom se kreiraju iz finansijskog interesa odnosno zbog povećanja čitanosti.

__

Edit: 14.01.2021.

Portal Alo objavio je ispravku u svom origanalnom tekstu, jasno koristeći etički standard profesionalnog postupanja novinara i demantovao prvobitne navode i njima dajemo ocjenu Demantovano. Ocjena “Demantovano” se daje u slučajevima kada medij utvrdi da je sadržaj potpada pod neku od gore opisanih negativnih ocjena koji je objavio ocijenjen nekom od navedenih ocijena i onda ga demantuje na jasan i vidljiv način, u skladu sa principima objave demantija.

Autor:

Jelena Gardovic

Objavljeno:

12/01/2022

Ocjena:

Dezinformacija, Klikbejt, Lažna vijest