Pumpanje brojki: Iz pošte u Nikšiću nije ukradeno 900.000 eura

1145

Jedan od najčešćih primjera medijskog senzacionalizma jeste preuveličavanje brojki koje karakterišu određeni slučaj ili situaciju.

Primjer za to je vijest koja je podijeljena na fejsbuku a u kojoj se na tabloidan način pumpaju brojevi koji govore o ishodu pljačke pošte koja se nedavno dogodila u Nikšiću.

„Papreno: Iz pošte u Nikšiću ukradeno je preko 900.000 eura!“, navodi se u vijesti koja je objavljena na fejsbuk stranici Pepo politika.

U opisu fotografije na kojoj stoji navedena tvrdnja, naglašeni su i detalji pljačke.

Podsjećanja radi, 20. oktobra u Nikšiću je opljačkano transportno vozilo Pošte Crne Gore, prilikom čega je smrtno stradao radnik obezbjeđenja.

Portal Vijesti prenio je nezvaničnu informaciju da je u pljački ukradeno oko 400.000 eura.

Slične podatke imali smo priliku da pročitamo i na portalu Javnog servisa, kao i na portalu Pobjeda.

Pored same brojke o količini ukradenog novca, ono što je zajedničko pomenutim medijima jeste i da su  informacije o tome nezvanične, tj. nisu zvanično potvrđene od strane Uprave policije ili pošte Crne Gore.

Iako nezvanične, ove cifre značajno odudaraju od pomenutih 900.000 o kojima imamo priliku da pročitamo u objavi sa fejsbuka.

Sa druge strane, o pljački pošte, nedugo nakon što se ona desila, oglasili su se iz Ministarstva unutrašnjih poslova, što je objavljeno na sajtu Vlade. U toj vijesti nije moguće naći podatak o otuđenoj sumi.

Na dan kada se pljačka dogodila, za medije je govorio i izvršni direktor Pošte Crne Gore Dragan Tufegdžić koji takođe nije iznosio detalje o količini ukradenog novca.

Par dana nakon razbojništva na štetu nikšićke filijale, zvaničnim saopštenjem oglasila se i Pošta Crne Gore.

„Pošta Crne Gore obezbijedila je novac i danas nastavila isplatu penzija građanima u Opštini Nikšić. Zastoj u isplati primanja nastao je zbog oružane pljačke vozila za transport novca koja se dogodila 20. oktobra“, navodi se u njihovom saopštenju u kojem takođe nije precizirano koliko je novca ukradeno.

Ono što do sada znamo jeste da je više crnogorskih medija prenijelo nezvaničnu informaciju da je prilikom pljačke transportnog vozila crnogorske pošte u Nikšiću ukradeno između 380.000 i 400.000 eura. Sa druge strane, iz Uprave policije i Pošte Crne zvanično nije saopšteno o kojoj brojci se precizno radi.

Sve ove činjenice nam govore da je trenutno nepoznato o kojoj cifri je tačno riječ. Međutim, ono što je gotovo sigurno jeste da je brojka od 900.000 eura rezultat medijskog senzacionalizma i da je takav navod neutemeljen jer još uvijek nemamo precizne podatke sa zvaničnih adresa.

Uzimajući u obzir navedeno, objava fejsbuk stranice Pepo politika dobija ocjenu dezinformacija.

Ocjenu “Dezinformacija” dobija medijski izvještaj koji u sebi sadrži “miks” činjenica i netačnog ili poluistinitog sadržaja. U ovakvim slučajevima, mediji ne moraju nužno biti svjesni netačnih informacija koje su objavljene zajedno sa istinitim. Takođe, ovom ocjenom biće tretirani i izvještaji koji imaju lažne atribucije ili naslove koji ne oslikavaju tekst u smislu tačnosti informacija.