Slika govori hiljadu riječi, ali kad neke fale…

Portal IN4S je 15. avgusta 2019. objavio članak pod naslovom: “Ovo je bombardovalo Srbiju, RS i CG: Klinton u haljini i štiklicama kod Epštajna”. U tekstu objavljenom na IN4S se kaže: Na istovjetan način, sa istim naslovom i  manipulativnom strukturom tekst su sa portala IN4S prenijeli portali iskra.co, patriot.co.rs i slobodacg.me. Tekst bez upozorenja da …

770

Portal IN4S je 15. avgusta 2019. objavio članak pod naslovom: “Ovo je bombardovalo Srbiju, RS i CG: Klinton u haljini i štiklicama kod Epštajna”.

U tekstu objavljenom na IN4S se kaže:



To je apsolutno Bil Klinton. Bilo je šokantno, to je definitivno njegova slika. Bila je to veoma provokativna, seksualna slika. Nosio je visoke potpetice i plavu haljinu, a ruka mu je bila u čudnom položaju, rekao je anonimni svjedok za ,,NY Post“ povodom objavljene skandalozne slike bivšeg američkog predsjednika, koja se nalazi u vili Džefrija Epstajna, milijardera optuženog za zlostavljanje djevojčica, koji je pronađen mrtav u svojoj ćeliji u Njujorku prije pet dana.

Na istovjetan način, sa istim naslovom i  manipulativnom strukturom tekst su sa portala IN4S prenijeli portali iskra.co, patriot.co.rs i slobodacg.me. Tekst bez upozorenja da je u pitanju umjetničko djelo objavio je i i Sputnjik.rs.  

Ovu vijest su prenijeli i brojni regionalni mediji: srbininfo.rs, novosti.rs, politika.rs, espreso.rs, srbijadanas.rs, dnevno.hr, pink.rs, informer.rs, noviglas.info, esarajevo.com, jutarnjiglasnik.info, intermagazin.rs, atvbl.com, alo.rs, krstarica.com, b1info.ba, ebrcko.net, republika.rs. 

Portal micromreza.com je ovu sliku objavio u rubrici foto dana, naznačivši da je riječ o “fotografiji” pronađenoj u Epstajnovoj kući.

Tekst portala IN4S.net je nastao na osnovu vijesti američkog tabloida Njujork post, da je u kući optuženog za pedofiliju, pokojnog miijardera Epstajna pronađeno ulje na platnu, Raščlanjeni bil, američko australijske autorke Petrine Rajan Klajd

Portal IN4S se poziva i na britanski tabloid Daily Miror koji navodi:



Na slici je bivši američki predsjednik obučen u žensku haljinu i cipele sa štiklama, piše „Dejli miror“. Pretpostavlja se da se stolica u kojoj Klinton na slici sjedi nalazi u Ovalnom kabinetu u Bijeloj kući, jer se vidi dio grba predsjednika i prepoznatljivog plavog tepiha. Iako neki mediji spekulišu da je haljina referenca na Moniku Levinski, ona zapravo podsjeća na haljinu koju je Hilari Klinton nosila na prijemu u Centru „Kenedi“ 2009. godine.

Oba inostrana izvora, Njujork post i Dejli miror u naslovu koriste englesku riječ “painting”, kojom se jasno kazuje da je pomenuto djelo umjetničko platno, dok IN4S koristi dvosmislenu riječ “slika”.

Taj portal ne objavljuje informaciju da je riječ o ulju na platnu identifikovane autorke već se čitalac dovodi u zabludu da je riječ o dokazu da je Klinton zaista uslikan u haljini u ovalnom kabinetu.

Fotokopija ovog umjetničkog platna pokazivana je i u Skupštini Crne Gore, kad je tokom plenarnog zasjedanja sliku “objavio” poslanik Milan Knežević iz Demokratskog fronta (izjava dostupna 10:43 minuta).

Način na koji su IN4S i Sputnjik objavili ovu informaciju, ne precizirajući da je riječ o umjetničkom djelu, a ne o fotografiji, je primjer medijske manipulacije koju ocjenjujemo kao “lažna vijest“.

Prema metodologiji Raskrinkavanje.me, ovu ocjenu dobija medijski izvještaj koji je u potpunosti proizveden od strane medija koji ga je objavio i u sebi sadrži činjenično pogrešne tvrdnje ili informacije. Za sadržaje koji se ocjenjuju kao lažne vijesti može se pouzdano utvrditi da su kreirani i diseminirani sa namjerom da dezinformišu javnost, odnosno da tvrdnju koja je u potpunosti lažna predstave kao činjenicu.

Portali micromreza.net, iskra.co, patriot.co.rs, alo.rs, slobodacg.me, b1info.ba, republika.rs, dnevno.hr, pink.rs, noviglas.info, jutarnjiglasnik.rs, atvbl.com, krastarica.com koji su objavili identičan tekst kao in4s i Sputnjik dobijaju ocjenu “prenošenje lažne vijesti“.

Portali srbin info.rs, novosti.rs, politika.rs, espreso.rs, srbijadanas.rs, informer.rs i intermagazin.rs, esarajevo.com, su objavili kompletnu i tačnu vijesti, ali sa manipulativnim naslovom dobijaju ocijenu “manipulacija činjenicama“. 

(Raskrinkavanje.me) 

Portal Espreso objavio je ispravku u svom origanalnom tekstu, jasno koristeći etički standard profesionalnog postupanja novinara i demantovao prvobitne navode i njima dajemo ocjenu Demantovano. Ocjena “Demantovano” se daje u slučajevima kada medij utvrdi da je sadržaj potpada pod neku od gore opisanih negativnih ocjena koji je objavio ocijenjen nekom od navedenih ocijena i onda ga demantuje na jasan i vidljiv način, u skladu sa principima objave demantija.

IN4s: Lažna vijest | Sputnik: Lažna vijest | Micro mreža: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti | Iskra: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti | Patriot: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti | Alo: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti | Sloboda: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti | B1 info: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti | Republika.rs: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti | Dnevno.hr: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti | Pink.rs: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti | Novi glas: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti | Jutarnji glasnik: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti | Alternativna televizija: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti | Krstarica: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti | Srbin.info: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti,Manipulisanje činjenicama | Novosti: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti,Manipulisanje činjenicama | Politika.rs: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti,Manipulisanje činjenicama | Espreso: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti,Manipulisanje činjenicama | Srbija danas: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti,Manipulisanje činjenicama | Informer: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti,Manipulisanje činjenicama | Inter magazin: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti,Manipulisanje činjenicama | esarajevo: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti,Manipulisanje činjenicama

Autor:

Milica Bogdanović

Objavljeno:

19/09/2019

Ocjena:

Lažna vijest, Manipulisanje činjenicama, Prenošenje lažnih vijesti