Ambasada SAD u Moskvi nije projektovala naslovnicu Tajma

Od početka ruske invazije na Ukrajinu jedan od narativa kojim se ona pokušava relativizovati je podsjećanje na NATO bombardovanje bivše Jugoslavije i ponavljanje da su zemlje zapada agresori.

1076
naslovnica-tajma-lazna-vijest

Od početka ruske invazije na Ukrajinu jedan od narativa kojim se ona pokušava relativizovati je podsjećanje na NATO bombardovanje bivše Jugoslavije i ponavljanje da su zemlje zapada agresori. Kao dio tog narativa u medijima i društvenim mrežama dijele se fotografije i video američke ambasade u Moskvi, na koju je “projektovana” naslovnica Tajma, sa naslovom “Bringing the Serbs to heel”, odnosno, “Privođenje Srba poslušnosti”.

Pojedini mediji eksplicitno tvrde da je naslovnicu na zgradi projektovala upravo američka ambasada.



“BRUKA! OVO ĆE RAZBESNETI SVE SRBE: Američka ambasada u Moskvi napravila je PROVRAZREDAN SKANDAL!”, naslov je tabloida Republika.

Ipak, u nekim Fejsbuk objavama tvrdi se da su Rusi projektovanjem naslovnice na američkoj ambasadi podsjetili Zapad na dvostruke aršine.

“Večeras je na američkoj ambasadi u Moskvi projektorom prikazana naslovna strana Tajmsa iz 1995. godine. Naime, na slici je prikazano bombardovanje, a kroz naslov se pravdao napad na Srbe na Palama. Rusi su ovom porukom podsetili zapad na dvostruke aršine kojim se služe. U Jugoslaviji su bombama “otvarali vrata miru”, a ruske bombe u Ukrajini su “zločinačke””, tvrdi se u opisu jednog korisnika Fejsbuka.

Da su “Moskovljani odlučili da na ovaj način odgovore”, tvrdi i tabloid Alo,

Povodom ovih tvrdnji obratili smo se Ambasadi SAD u Podgorici iz koje su nam objasnili da je u pitanju lažna vijest.



“Ovo je lažna vijest. Stejt department nema saznanja da su bilo kakve fotografije projektovane na zgradi Ambasade u Moskvi otkada je počela ruska invazija na Ukrajinu, a mi sigurno nijesmo projektovali nikakve fotografije”, saopšteno je Raskrinkavanju iz američke ambasade.

Nedavno je, doduše, u drugačijem kontekstu, istu naslovnicu objavio i tabloid Informer. Ovaj list je objavio naslovnicu Tajma dijeleći sadržaj sa društvenih mreža gdje je naslov preveden kao “Pošaljite Srbe u pakao”, što je svakako netačan prevod. Takođe, kako su utvrdili naše kolege iz FakeNews Tragača, netačno je i da je, kako je Informer objavio, naslovnica iz 1999. godine, već je objavljena 11. septembra 1995.

Zbog činjenice da američka ambasada nije na svojoj zgradi u Moskvi projektovala naslovnicu Tajma, ovu objavu ocijenili smo kao lažnu vijest.

Ocjenu “Lažna vijest” dobija originalni medijski izvještaj (u potpunosti proizveden od strane medija koji ga je objavio) koji u sebi sadrži činjenično pogrešne tvrdnje ili informacije. Za sadržaje koji se ocjenjuju kao lažne vijesti može se pouzdano utvrditi da su kreirani i diseminirani sa namjerom da dezinformišu javnost, to jest da tvrdnju koja je u potpunosti lažna predstave kao činjenicu.

__
Edit: 5.4.2022.

Portal Alo objavio je ispravku u svom origanalnom tekstu, jasno koristeći etički standard profesionalnog postupanja novinara i demantovao prvobitne navode i njima dajemo ocjenu Demantovano. Ocjena “Demantovano” se daje u slučajevima kada medij utvrdi da je sadržaj potpada pod neku od gore opisanih negativnih ocjena koji je objavio ocijenjen nekom od navedenih ocijena i onda ga demantuje na jasan i vidljiv način, u skladu sa principima objave demantija.

Autor:

Goran Delic

Objavljeno:

09/03/2022

Ocjena:

Lažna vijest
In this article