Greška o broju preminulih u Crnoj Gori od korone

Da i relevantni mediji koji svakodnevno objavlju veliki broj pouzdanih informacija mogu ponekad da naprave grešku pokazuje primjer Glasa Amerike (Voice of America – VoA). V0A na svojoj fejsbuk stranci objavljuje tabelarni prikaz o broju oboljelih i umrlih od korona virusa za svaku državu, pa je tako 6.aprila objavio podatak da je u Crnoj Gori  …

553

Da i relevantni mediji koji svakodnevno objavlju veliki broj pouzdanih informacija mogu ponekad da naprave grešku pokazuje primjer Glasa Amerike (Voice of America – VoA).

V0A na svojoj fejsbuk stranci objavljuje tabelarni prikaz o broju oboljelih i umrlih od korona virusa za svaku državu, pa je tako 6.aprila objavio podatak da je u Crnoj Gori  pet umrlih od te bolesti. Za izvor podataka u tabeli VoA, uz sebe, navodi i Univerzitet Džons Hopkins i AFP agenciju.

Međutim, prema zvaničnim podacima Instituta za javno zdravlje Crna Gora je imala dva smrtna slučaja na dan 6.april, a u trenutku pisanja ovoga teksta u državi je registrovan četvrti smrtni slučaj  od te bolesti.

Da je VoA napravio nenamjernu grešku pokazuju i njeni  objave na fejsbuk stranici za 7, 8. i 9. april gdje su tačno navedeni podaci da Crna Gora ima dva smrtna slučaja od korona virusa.

Omašku  VoA iskoristio je portal In4s da objavi tekst pod nazivom: Damjanović „Da li je Vlada dala VOA ekskluzivno pravo da objavljuje lažne informacije?“ autora Igora Damjanovića, koji prati i tabela VoA od 6. aprila.

U tekstu se navodi:



„Da li novinari medija koje finansira Vlada SAD imaju univerzalnu dozvolu za laž, nešto kao Džems Bond dozvolu za ubijanje, ili u konkretnom slučaju Vlada Crne Gore krije od javnosti broj ljudi koji su nažalost podlegli korona virusu? Izostanak reakcije nadležnih i demantija Vlade zaista može da raširi paniku..“

In4s je ovu fejsbuk objavu iskoristio da plasira još jedan medijski sadržaj sa manipulativnim sadržajem. Činjenica je da je VoA pogriješio, ali to svakako nije razlog da se greške nekog medija koriste za plasiranje članka gdje se čitaoci usmjeravaju na neke pogreške zaključke. Dodatno, VoA je do trenutka objavljivanja ovog teksta već bila objavila novu ažuriranu tabelu, u kojoj je greška o broju umrlih u Crnoj Gori ispravljena, što je autor mogao provjeriti prije objavljivanja.

Objavu VoA ocjenjujemo kao grešku. Tu ocjenu dobija medijski sadržaj u kome uredništvo  medija napravi grešku objavom netačne informacije ili prenošenjem  vijesti iz drugog izvora, bez očite namjere dezinformisanja javnosti. Ovakav sadržaj može biti  veoma štetan u nekim slučajevima, a nakon ponavljanja prenošenja vijesti  sa nepouzdanih izvora, možemo govoriti o namjeri nekog medija da prenošenjem netačnog sadržaja utiče na javnost.

Članak In4s ocjenjujemo kao „manipulaciju činjenicama“. Tu ocjenu dobija  medijski  izvještaj koji koristi poznate i tačne činjenice, ali ih interpretira na obmanjujući način. Ovaj izvještaji  uglavnom koristi tačne informacije za izvođenje netačnih zaključaka ili tvrdnji, čime usmjeravaju zaključke  konzumenata medijskog sadržaja  u pogrešnom smjeru  u odnosu na  stvarno značenje predstavljenih činjenica.

Viralne objave: Greška | IN4s: Manipulisanje činjenicama,Greška

Autor:

Tijana Velimirovic

Objavljeno:

14/04/2020

Ocjena:

Greška, Manipulisanje činjenicama