Njemačka televizija ukazala na pro-ruski narativ, nije pozvala na cenzuru  

398

Medijsko izvještavanje često (ne)opravdano podliježe različitim kritikama. 

Ovog puta “na udaru” se našao njemački medij koji je optužen da poziva na cenzurisanje sadržaja u kojima se kao sagovornik pojavljuje analitičar Saša Borojević, inače prepoznati teoretičar zavjere.  

“Nemačka televizija ZDF je pozvala na cenzuru mojih gostovanja! Čak su objavili moje gostovanje na tv Happy. Kazu da su se nemački privrednici uvredili zbog vredjanja Hitlera! Pozivaju nemacke firme da prekinu da se reklamiraju na televizijama gde ja gostujem. Cenzura i to demokratsko firerska!”, naveo je Borojević u Facebook objavi. 

Borojević je u objavi podijelio tv prilog i članak njemačkog javnog servisa ZDF. U prilogu koji traje 6 minuta i 24 sekundi, u jednoj od pokrivalica je zaista prikazano gostovanje Borojevića na Happy televiziji. I to je jedina tačna tvrdnja u njegovoj objavi. 

Tema članka i TV priloga je ruska agresija na Ukrajinu, posljedice oglašavanje njemačkih kompanija na srpskim televizijama koje iskazuju afirmativan stav prema Rusiji, učestalo dijele dezinformacije o ruskoj agresiji na Ukrajinu i kontinuirano šire pro-ruski narativ. 

“Srpske TV stanice redovno šire proruske lažne izvještaje. U isto vrijeme, velike njemačke kompanije se oglašavaju tamo – i neke ne vide nikakav problem u tome”, navedeno je u članku njemačkog medija ZDF. 

U daljem tekstu se pominje izjava Borojevića, da je Ukrajina premašila rekord Hitlera u broju spaljenih knjiga, kao jedan od primjera proruskog narativa. 

“Svako ko upali televiziju u Srbiji mogao bi ponekad da pomisli da je u Rusiji. Najpopularnije talk emisije u državi, Pink TV i Hepi TV, prvenstveno prenose rusku perspektivu o ratu u Ukrajini . 

Neki primjeri: 

(…) Analitičar Saša Borojević rekao je da je Ukrajina preuzela rekord od Hitlera o spaljivanju knjiga. (15.11.2022, Happy TV) (…) 

Po pravilu, niko ne protivrječi, u talk emisijama su obično samo proruski orijentisani sagovornici. Propaganda se prekida samo reklamiranjem – i tada mnogi nazivi njemačkih brendova trepere preko ekrana”, navedeno je, između ostalog, u članku ZDF-a.

Dakle, ni u tv prilogu, ni u članku ZDF-a se ne poziva na cenzurisanje gostovanja Borojevića. 
 
Takođe, nije tačno da su se “njemački privrednici uvrijedili zbog vrijeđanja Hitlera”. 

Njemački medij Dojče Vele, koji ima i verziju namijenjenu Zapadnom Balkanu, objavio je tekst o pristrasnom izvještavanju srpskih medija – o akcijama Rusije u vršenju agresije na Ukrajinu, negativnom stavu prema NATO savezu i dezinformacijama koje se plasiraju. 

Dio članka medija ZDF je prenijet u tekstu Dojče Vele i takođe se izjava Borojevića navodi kao jedan od primjera proruskog narativa. 

Uprkos tvrdnjama, jasno je da Borojević nije žrtva televizije ZDF, te da se u tv prilogu i članku tog njemačkog medija ne poziva na cenzurisanje njegovih gostovanja, niti je tačno da su se njemački privrednici uvrijedili zato što je Borojević vrijeđao Hitlera, već je prikazan proruski narativ koji je prisutan u medijskom izvještavanju navedenih televizija. 

Ovu Fejsbuk objavu ocjenjujemo kao manipulisanje činjenicama. 
 
Ocjenu “Manipulisanje činjenicama” dobija medijski izvještaj koji koristi poznate i tačne činjenice, ali ih interpretira na obmanjujući način. Ovi izvještaji uglavnom koriste tačne informacije za izvođenje netačnih zaključaka ili tvrdnji, čime usmjeravaju zaključke konzumenata medijskog sadržaja u pogrešnom smjeru u odnosu na stvarno značenje predstavljenih činjenica. 

In this article