Plaćeni politički marketing ne znači da je Dan bilten DPS-a 

500

U posljednjoj sedmici predizborne kampanje, izborne liste promovišu svoj izborni program i poruke u različitim medijima, pokušavajući da dosegnu što veći broj ljudi. 

Za izbornu listu “Zajedno!” koju čine Demokratska partija socijalista (DPS), Socijaldemokrate (SD), Liberalna partija (LP) i Demokratska unija Albanaca (DUA) jedan od načina promovisanja je bio distribuiranje izbornog programa uz dnevne novine Dan. 

Pojedini mediji su ovakav način političkog oglašavanja doveli u vezu sa podrškom navedenoj koaliciji.  

Portali Borba i Srpska Radio Televizija objavili su tekst naslovljen: 

“Vlasnici DAN-a otkrili pravo lice: Prošle nedelje žalili ubijenog Duška, a danas uz novinu promovišu izborni materijal DPS-a kojeg su optuživali za to ubistvo!”, glasi naslov teksta objavljenog na portalu Borba i Srpska Radio Televizija.   

“Dan je dijelio promotivni izborni materijal DPS-a, za koji je partija, koju je utemeljio i više od dvije i po decenije vodio Milo Đukanović, papreno platila vlasnicima Dan. Svega pet dana nakon što su 19. godinu zaredom ožalili ubijenog vlasnika i glavnog odgovornog urednika lista Duška Jovanovića, Dan nikada otvorenije promoviše DPS kojeg su za svo to vrijeme optuživali da stoji iza tog gnusnog ubistva… To što je danas Dan DPS-ov bilten ne treba nikoga da čudi i iz razloga da gro novinarskog kadra čine uposlenici koji su se profesionalno usavršavali u medijima koje su držali poslovni partneri Mila Đukanovića.”, navodi se u tekstu…

U tekstovima pomenutih portala, Dan je okarakterisan kao glasilo DPS-a, a izostavljena je informacija da je osim uz dnevne novine Dan, izborni program koalicije “Zajedno” istog dana distribuiran i uz Pobjedu.

Iako su u medijima svjesni propisa i postojanja plaćenog političkog marketinga ova dva portala su ipak takav vid oglašavanja predstavili u pogrešnom kontekstu. 

Većina registrovanih medija ima definisana pravila i cjenovnik za oglašavanje političkih subjekata, pa tako i dnevne novine i portal Dan i jasno je naznačeno koliko košta usluga “insertovanja gotovog materijala”, što je slučaj sa programom koalicije oko DPS-a koji su čitaoci Dana dobili uz dnevne novine.  

Politički marketing predstavlja izvor finansiranja za medije, što ne znači da taj medij pripada političkoj partiji ili izbornoj listi koja plati promovisanje izbornog materijala. 

Uobičajna je pojava da jedan medij promoviše izborne opcije sa potpuno suprotnim političkim i nacionalnim opredjeljenjem, što ne takođe ne dokazuje “pripadanje” tog medija nekog opciji. 

Na vebsajtu Agencije za sprječavanje korupcije su istaknuti cjenovnici crnogorskih medija za politički marketing tokom predizborne kampanje za parlamentarne izbore. Dan je jedan od 53 medija koja su definisala cijene za taj način oglašavanja. 

Zbog činjenice da se u tekstu domaćin portala pristrasno i tendenziozno interpretira oglašavanje izborne liste “Zajedno”, medisku objavu ocjenjujemo kao pristrasno izvještavanje. 

Ocjenu “Pristrasno izvještavanje” dobija medijski izvještaj za koji se može jasno utvrditi da favorizuje činjenice, stavove i zaključke koji odgovaraju određenom narativu, često ne poštujući pravilo kontaktiranja druge strane kada se radi o tvrdnjama koje su štetne po nečiji ugled, ili koje određene aktera prikazuju u negativnom svjetlu. Jedan od oblika pristrasnog izvještavanja je i selektivno prikazivanje činjenica, gdje se ističu činjenice koje idu u prilog određenoj tezi, dok se činjenice koje je ne potvrđuju tendenciozno izostavljaju. 

Ovakve medijske izvještaje uglavnom prati i vrlo emocionalan način pisanja. Oni mogu i ne moraju biti netačni, ali po pravilu ne prikazuju cijelu sliku i sve strane priče, već predstavljaju samo one činjenice koje odgovaraju preferiranom narativu. 

Takođe, medijsku objavu ocjenjujemo kao manipulisanje činjenicama, jer autor teksta uspostavlja vezu između političkog oglašavanja i ubistva vlasnika i glavnog odgovornog urednika lista Duška Jovanovića, navodeći da “Dan nikada otvorenije promoviše DPS kojeg su za svo to vrijeme optuživali da stoji iza tog gnusnog ubistva”. 

Ocjenu “Manipulisanje činjenicama” dobija medijski izvještaj koji koristi poznate i tačne činjenice, ali ih interpretira na obmanjujući način. Ovi izvještaji uglavnom koriste tačne informacije za izvođenje netačnih zaključaka ili tvrdnji, čime usmjeravaju zaključke konzumenata medijskog sadržaja u pogrešnom smjeru u odnosu na stvarno značenje predstavljenih činjenica. 

In this article