Rusko ministarstvo nije “namontiralo” grb Crne Gore u Navaljnijev film

Politički odnosi Crne Gore i Rusije vječito su aktuelna tema u crnogorskim medijima, a kada je neka tema aktuelna na taj način, iz nje proizilaze i dezinformacije, greške, spinovi… Politički odnosi Crne Gore i Rusije vječito su aktuelna tema u crnogorskim medijima, a kada je neka tema aktuelna na taj način, iz nje proizilaze i …

802

Politički odnosi Crne Gore i Rusije vječito su aktuelna tema u crnogorskim medijima, a kada je neka tema aktuelna na taj način, iz nje proizilaze i dezinformacije, greške, spinovi…

Politički odnosi Crne Gore i Rusije vječito su aktuelna tema u crnogorskim medijima, a kada je neka tema aktuelna na taj način, iz nje proizilaze i dezinformacije, greške, spinovi…

Ruski opozicionar Aleksej Navaljni objavio je dokumentarac u kojem tvrdi da je za predsjednika te zemlje, Vladimira Putina, na obali Crnog mora sagrađena ogromna vila.

Komentarišući Navaljnijev dokumentarac Ministarstvo vanjskih poslova Rusije je na svom Tviter nalogu objavilo kadar iz filma u kome se vidi kapija vile za koju se tvrdi da je Putinova, a na kojoj se vidi grb Crne Gore.

„Da li su zapadni istraživački novinari već istražili zašto je u američko-njemačkom filmu ulaz u takozvanu Putinovu palatu ukrašen grbom Crne Gore?“, kaže tvit MVP Rusije.

Ovom objavom krenuli su da se bave i crnogorski mediji.

Pobjeda je objavila vijest sa naslovom: „Lažna objava MVP Rusije: Na originalni dokumentarac tima Alekseja Navaljnog namontirali grb Crne Gore!“.



„Ministarstvo inostranih poslova Ruske federacije na Tviter nalogu pokušalo je da ospori vjerodostojnost dokumentarca Alekseja Navaljnog, montrajući na originalni film – sliku crnogorskog državnog grba na ogradi velikog kompleksa za koju ekipa Navaljnog tvrdi da pripada ruskom predsjedniku Vladimiru Putinu“, stajalo je u tekstu koji je objavila Pobjeda.

Ovakvu vijest prenijeli su Antena M i Portal Analitika.

Ipak, nije tačno da je rusko ministarstvo „namontiralo“ grb Crne Gore u filmu.

U jednom kadru filma se zaista vidi kapija sa crnogorskim grbom, i fotografija koju je objavilo rusko MVP jeste isječak iz filma.

Međutim, rusko MVP je propustilo da objavi važnu informaciju, da je u nekim djelovima filma korištena kompjuterizovana grafika, što i sam Navaljni saopštava u filmu, neposredno prije trenutka kad se pojavljuje kadar kapije s crnogorskim grbom:



“Nakon što smo se uvjerili da je arhitektonski plan koji posjedujemo apsolutno tačan i pouzdan, naručili smo 3D vizualizaciju i rekreirali sve enterijere. Tamo gdje postoje fotografije rekonstrukcija 100% odgovara originalu, ali gdje nema fotografija mali detalji se mogu razlikovati, poput boja ili dezena.”

Dakle, grb Crne Gore se pojavljuje u dijelu filma za koji je jasno najavljeno da je u pitanju kompjuterska animacija, zbog čega se i pojavljuje greška.

Takođe, rusko MVP je propustilo da ukaže da se u jednom od prethodnih kadrova filma pojavljuje i fotografija kapije „Putinove palate“, za koju Navaljni kaže da je napravio jedan od zaposlenih. Na toj se fotografiji, očigledno, ne nalazi crnogorski grb, a Navaljni u filmu objašnjava da se radi o ruskom carskom grbu, poznatom iz kadra filma Sergeja Ejzenštajna koji prikazuje juriš na Zimski dvorac, i kakav se i sada može vidjeti u Ermitažu.

Dakle, grb nije namontiralo rusko ministarstvo kako je to Pobjeda objavila. Radi se o propustu u kompjuterskoj animaciji u samom filmu.

Digitalni forenzički centar (DFC) je prvi uočio netačne objave crnogorskih medija, i objasnio da je na nekim mjestima u filmu korišćena kompjuterski generisana grafika.

Crnogorski mediji su nakon toga izmijenili tekstove.

Pobjeda je  promijenila naslov i sadržaj teksta, tako što su iz naslova i sadržaja uklonili optužbe da je rusko MVP objavilo lažnu vijest i montiralo fotografiju, i dali dodatni kontekst o samom sadržaju filma i činjenici da su korišćene grafičke animacije.

„Ministarstvo inostranih poslova Ruske federacije na Tviter nalogu je pokušalo da ospori vjerodostojnost dokumentarca Alekseja Navaljnog, pokazujući da je namontirana slika crnogorskog državnog grba na ogradi velikog kompleksa za koju ekipa Navaljnog tvrdi da pripada ruskom predsjedniku Vladimiru Putinu“, stoji u ispravljenoj verziji teksta.

Međutim, u nadnaslovu je ostala tvrdnja da Moskva pokušava urušiti kredibilitet Crne Gore, a u naslovu tvrdnje o montiranju. Takođe, u heštegu ispod teksta i dalje stoji “lažne vijest ruskog Ministarstva vanjskih poslova”. U ispravljenom članku nije transparentno naglašeno da je rađena ispravka zbog prethodno objavljene netačne informacije.

Pobjeda je u odvojenom tekstu objavila reagovanje DFC-a.

 Portal Analitika je postupio na identičan način, objavljena dezinformacija je korigovana uz zadržavanje spornog nadnaslova, a reagovanje DFC-a je objavljeno u posebnom članku.

Antena M je u potpunosti zamijenila netačni sadržaj tačnom informacijom DFC-a, ali bez transparentnog navođenja da je rađena ispravka prethodno objavljene netačne informacije.

Prvobitnoj uklonjenoj objavi Pobjede, u kojoj se tvrdi da je rusko MVP objavilo lažnu vijest i na originalni dokumentarac montiralo crnogorski grb, dajemo ocjenu lažna vijest. Takođe, uklonjene objave portala Antene M i Portala Analitika ocjenjujemo kao prenošenje lažne vijesti.

Ocjenu “Lažna vijest” dobija originalni medijski izvještaj (u potpunosti proizveden od strane medija koji ga je objavio) koji u sebi sadrži činjenično pogrešne tvrdnje ili informacije. Za sadržaje koji se ocjenjuju kao lažne vijesti može se pouzdano utvrditi da su kreirani i diseminirani sa namjerom da dezinformišu javnost, to jest da tvrdnju koja je u potpunosti lažna predstave kao činjenicu. “Prenošenje lažne vijesti” je ocjena koju dobijaju medijski izvještaji u kojima se prenosi originalni sadržaj drugog medija, a koji sadrži lažnu vijest.

Portal Analitika objavio je ispravku u svom origanalnom tekstu, jasno koristeći etički standard profesionalnog postupanja novinara i demantovao prvobitne navode i njima dajemo ocjenu Demantovano. Ocjena “Demantovano” se daje u slučajevima kada medij utvrdi da je sadržaj potpada pod neku od gore opisanih negativnih ocjena koji je objavio ocijenjen nekom od navedenih ocijena i onda ga demantuje na jasan i vidljiv način, u skladu sa principima objave demantija.

Pobjeda: Lažna vijest Portal Analitika: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti,Demantovano Antena M: Lažna vijest,Prenošenje lažnih vijesti,Demantovano

Autor:

Tijana Velimirovic

Objavljeno:

31/01/2021

Ocjena:

Demantovano, Lažna vijest, Prenošenje lažnih vijesti