solc-prezime

Njemački kancelar, Olaf Šolc, gostovao je u podkastu Cosmo, mreže WDR i tom prilikom je, između ostalog, govorio o Ukrajini, ali se dohvatio i Jugoslavije. Tačnije, bombardovanja 1999. Ruski i pro-srpski mediji nijesu propustili da isprate njegovo izlaganje na tu temu.  

Mediji u regionu podijelili su nalov:  

Šolc: Ja sam doneo odluku o bombardovanju Jugoslavije 

Ubrzo su i korisnici društvenih mreža podijelili ovaj tekst.  

U njemu ne piše ništa sporno, ali je sporan sami naslov. Gostujući u podkastu, domaćin je postavio pitanje Šolcu, na šta je on odgovorio: 

“Koju ulogu je rat odigrao u Vašem životu?” 

“Rat u Jugoslaviji je odigrao ulogu u mojoj političkoj biografiji jer sam izabran u Bundestag 1998 i to je bila praktično jedna od mojih prvih odluka – njemačko učešće u mirovnim misijama u Jugoslaviji, što je takođe bila i vojna operacija, da se zaustave ubijanja tamo.” 

O Šolcovom gostovanju pisao je i Russia Today, koji je dao naslov: “Njemački lider upoređuje konflikt u Ukrajini sa Jugoslavijom”. U njihovom tekstu jasno je naznačeno da je Šolc govorio o svojim prvim koracima u Bundestagu, te da je glas za bombardovanje Jugoslavije 1999, odnosno pridruživanje NATO-u u tom momentu, bila jedna od njegovih prvih odluka kao parlamentarca.  

Svakako, niti Šolc, niti bilo koji pojedinac, a naročito ne jedan poslanik tada, nije sam mogao donijeti odluku o bombardovanju Jugoslavije, kao što se čita iz naslova spornog teksta. Kako se navodi na sajtu NATO-a, Alijansa je još u oktobru 1998. razmatrala bombardovanje, ali je nakon diplomatskih napora ta odluka odložena. Međutim, kada su svi diplomatski napori sa režimom Slobodana Miloševića propali, NATO je zaobišao Ujedinjene nacije i 24-og marta 1999. započeo operaciju bombardovanja Jugoslavije. 

Interesantno je i to što se u tekstu nijednom ne provlači ista kovanica iz naslova, što ukazuje na to da je u pitanju klikbejt, koji je pritom i dezinformacija.  

Upravo te dvije ocjene dobija sporna objava.  

Ocjenu “Klikbejt” dobija medijski izvještaj čiji naslov nema uporište u samom tekstu koji slijedi. Ovakvi tekstovi i prilozi imaju cilj da senzacionalističkim naslovom privuku pažnju konzumenta/kinje, obećavajući sadržaj koji zapravo ne postoji i uglavnom se kreiraju iz finansijskog interesa odnosno zbog povećanja čitanosti. 

Ocjenu “Dezinformacija” dobija medijski izvještaj koji u sebi sadrži “miks” činjenica i netačnog ili poluistinitog sadržaja. U ovakvim slučajevima, mediji ne moraju nužno biti svjesni netačnih informacija koje su objavljene zajedno sa istinitim. Takođe, ovom ocjenom biće tretirani i izvještaji koji imaju lažne atribucije ili naslove koji ne oslikavaju tekst u smislu tačnosti informacija. 

In this article