U vremenu vještačke inteligencije niko nije siguran. Fekt-čekeri i mediji imaju pune ruke posle da razaznaju šta je stvarnost, a šta kompjuterski generisan sadržaj. Na jednoj strani, opasnosti od AI-ja su stvarne. Na drugoj, postoje mnogi koji uživaju i “igraju” se sa AI alatima, kako bi proizveli interesantne stvari.  

Međutim, problem nastaje kada neko u takve stvari povjeruje, pa čak i krene da širi pogrešne tvrdnje. Jedna takva dolazi iz regiona, uz fotografiju džinovskog konja, uz koju piše:  

NAJVEĆI KONJ U ISTORIJI  
BANATSKI OKRUG KOD KOVINA SELO DELIBLATO 1901 GODINA 

Niti je u pitanju najveći konj u istoriji, niti je fotografija nastala u selu Deliblato s početka 20-og vijeka. Fotografija je kreirana uz pomoć vještačke inteligencije, a društvenim mrežama se širi ne samo našim regionom, već i dalje.  

Ovom temom bavili su se i ostali fekt-čekeri. 

Italijanski Open piše da je ona prvi put postavljena krajem aprila u Fejsbuk grupi pod nazivom “Midjourney official”. Midjourney je naziv popularnog AI alata, o kojem je Raskrinkavanje već pisalo. Pored fotografije džinovskog konja, u toj grupi je moguće vidjeti i fotografije džinovske kokoške, psa, krave, ovce sa bezbroj nogu itd. 

Da se radi o vještačkoj fotografiji primijetili su i korisnici društvenih mreža, jer ako se zagleda malo bliže, moguće je identifikovati manjkavosti AI alata, koji (još) ne mogu dobro da izdefinišu lica ili ruke ljudi. Svemu tome treba dodati i neku vrstu filtera kojom je obojana, a što bi trebalo da oda šmek istorije. Sličnu kompoziciju imali smo i na primjeru “posljednjeg diva neandertalca”, o kojem smo prethodno pisali, a koji je takođe generisan uz pomoć vještačke inteligencije i stavljen u kontekst istorijskih fakata. 

Ova objava dobija ocjenu – lažna vijest.  

Ocjenu “Lažna vijest” dobija originalni medijski izvještaj (u potpunosti proizveden od strane medija koji ga je objavio) koji u sebi sadrži činjenično pogrešne tvrdnje ili informacije. Za sadržaje koji se ocjenjuju kao lažne vijesti može se pouzdano utvrditi da su kreirani i diseminirani sa namjerom da dezinformišu javnost, to jest da tvrdnju koja je u potpunosti lažna predstave kao činjenicu. 

In this article